21 Plus materiaal

Extra informatie over massage

Achtergrondinformatie

 

Voordelen van massage

Massage is een supergezonde oppepper voor lichaam en geest en een goede manier om je lichaam eens aandacht te geven. Je auto breng je regelmatig voor een onderhoudsbeurt, en zo kun je dat dus ook voor je lichaam doen. Massages en andere preventieve methoden zijn in onze cultuur minder vanzelfsprekend of gebruikelijk. De westerse geneeskunde legt immers een grote nadruk op medicatie naast het bestrijden van symptomen van kwalen en ziekten. Economische motieven spelen hierbij ook een rol.

Professionele aanrakingen

Een massage is, kort gezegd, een professionele aanraking. Aanraken en aangeraakt worden zijn een belangrijke levensbehoefte van iedereen. Vaak voelen we pas wanneer we op een goede manier worden aangeraakt, hoe moe en uitgeput ons lichaam is en hoe verlangend het dan kan reageren. Een goede (sensuele) massage geeft vaak een helend en compleet gevoel. Dit wordt versterkt wanneer de (sensuele) massage gestructureerd, opbouwend en uitdagend is en je je helemaal op je gemak en vertrouwd voelt.

 

  • Leefstijl

 

Onze huidige leefstijl, met veel zittende bezigheden zoals beeldschermwerk, autorijden, tv kijken etc. is niet al te best voor houding, gewrichten en spieren. Onregelmatige werk- en eettijden, weinig bewegen en allerlei ongezonde gewoonten en patronen zijn voor velen normaal geworden.  Wanneer er dan een (grote) verandering in je leven plaatsvind, kun je door deze leefstijl plus die verandering erbij, heel makkelijk overbelast of uit balans raken. Lichamelijke ongemakken kunnen zo sneller ontstaan. Het normale verouderingsproces versneld. Dat merk je uiteraard ook in je energie.

 

  • Stress

 

Het moderne leven zorgt nogal eens voor stress en druk. Drukte of 'gedoe' op het werk, verwachtingen, verplichtingen in het algemeen of problemen in de privé-sfeer of combinatie hiervan kunnen veel energie kosten. Stress is normaliter een positief en functioneel verschijnsel. Het lichaam kan dit in principe prima opvangen en verwerken. Wanneer de stressfactor van korte duur is, is dat dus geen enkel probleem. Duurt een bepaalde situatie echter langer, of is deze ingrijpend van aard, dan kan je lichaam hierdoor klachten gaan ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan een verminderde weerstand, waardoor je sneller een griepje oppikt. Maar ook een pijnlijke blessure die ineens veel langer de tijd nodig heeft om te herstellen is daarvan een voorbeeld. Je ervaart pijn bij bezigheden die je normaal gesproken moeiteloos afgaan. Kwaaltjes en serieuze klachten kunnen zich bovendien gaan uitbreiden of verspreiden. Stress uit zich ook mentaal: je bent sneller moe, sneller geïrriteerd, concentreren lukt slecht. Eventjes helemaal ontspannen of slapen lukt vaak ook al niet.

 

  • Uit evenwicht

 

Soms is er geen leefstijl-, stress- of externe factor, maar zit je gewoon zelf minder goed 'in je vel'. Je voelt je uitgeput: het evenwicht ontbreekt. De 'zin' in het leven is (tijdelijk) weg. Je wordt belemmerd door bepaalde gedachten of emoties die je herstel of ontwikkeling blokkeren. Het gevoel van: 'ik zit vast'.

 

 

Deze factoren kunnen zorgen voor talloze kwaaltjes of serieuze (chronische) klachten.

Massage kan zeker een rol spelen bij de preventie daarvan, en bij het ontwikkelen van een beter lichaamsbewustzijn. 'Harde' wetenschappelijke bewijzen voor massage zijn echter moeilijk te verkrijgen; het is lastig meetbaar te maken en er zijn veel variabelen. Pijn is bijvoorbeeld een subjectief gegeven. Wel zijn er veel effecten te meten in het lichaam; wat gebeurt er met je lichaam tijdens en ná een massagebehandeling? Onderstaande bevindingen vormen (empirisch) bewijs. De meeste metingen zijn placebo-gecontroleerd, gerandomiseerd, herhaald en dubbelblind uitgevoerd. Anderen bevindingen zijn vooral vaak genoemd door testpersonen. Het betreft hier normale (geen sensuele) massages. Op bijvoorbeeld 'Pubmed' en andere medische /wetenschappelijke sites is er veel over massages te lezen.

 

ENKELE EFFECTEN VAN MASSAGE ZIJN:

- Het verbeteren van de doorbloeding

- Het beweegapparaat en gewrichten versoepelen

- Een hoger zuurstofgehalte krijgen in alle weefsels

- Immuunsysteem verbeteren

- Afgifte van ontstekingsremmende stoffen

- Sneller herstel bij beschadigingen in (spier)weefsel

- Spierspanning verminderen

- Toename van energie

- Verbetering van sportieve prestaties

- Soepelheid van de huid vergroten

- Afvalstoffen afvoeren

- Bewegingsvrijheid vergroten

- Afvoer van vocht in de lymfebanen

- Aanmaken van bindweefsel

- Kalmeren van het zenuwstelsel; lichaam komt in staat van rust

- Afname cortisol (stress-hormoon)

- Afgifte en aanmaak van oxitocine en dopamine (natuurlijke pijnstillers; 'feel-good' hormonen)

- Gevoel van veiligheid en verbondenheid ervaren

- Afname van vele klachten en pijn waar geen specifieke, medische oorzaak voor is

- Beter kunnen ontspannen in het algemeen

- Je fijn voelen, een gevoel van welbevinden en positiviteit

- Afname van angst, (acute) stress of rusteloos gevoel

- Afname van depressieve gevoelens en gedachten